EnglishCancella i cookie per ripristinare le impostazioni di lingua associate al browser in uso
Titolo/Abstract/Parole chiave

La cucina dello spettacolo Forme drammatico–musicali di transizione nei libretti dell’opera italiana postunitaria

Faustini, Piero (2010) La cucina dello spettacolo Forme drammatico–musicali di transizione nei libretti dell’opera italiana postunitaria. Tesi di Dottorato , Università degli Studi di Ferrara.

[img]
Anteprima
File PDF
TesiPhDweb.pdf

Download (10MB) | Anteprima

    Abstract

    The traditionally so–called ‘transitional’ period of italian melodramma, roughly corresponding to the decades of 1870s and 1880s, saw also wide transformations in its relationship with the librettos, their creation and their form. Changes happened also in the status of the libretto and of the librettist among the new publishing industry, in their stength ratio with the music and the musician and in their related production modalities, as in the specific examples of librettists Angelo Zanardini and Carlo D’Ormeville. Great importance was to be found in new poetry configurations in the domain of meter, of ‘liricity’ and of solo, duo and collective singing forms and in ‘metasinging’ prescription.

    Tipologia del documento:Tesi di Dottorato (Tesi di Dottorato)
    Data:12 Aprile 2010
    Relatore:Roccatagliati, Alessandro
    Coordinatore ciclo:Fabbri, Paolo
    Istituzione:Università degli Studi di Ferrara
    Dottorato:XX Anno 2005 > MODELLI, LINGUAGGI E TRADIZIONI DELLA CULTURA OCCIDENTALE
    Struttura:Dipartimento > Scienze storiche
    Soggetti:Area 10 - Scienze dell'antichita', filologico-letterarie e storico-artistiche > L-ART/07 Musicologia e storia della musica
    Parole chiave:opera, libretto, ottocento, analisi, metrica, librettista postunitario
    Depositato il:19 Lug 2010 14:24

    Staff:

    Accesso riservatoAccesso riservato